Alanis Morissette
Alanis Morissette
Alanis Morissette
Alanis Morissette
Alanis Morissette
W tej piosence Alanis Morissette kieruje swoje słowa do kogoś o imieniu Mary-Jane. Nie jest jasne, czy Alanis Morissette znała Mary-Jane i napisała o niej piosenkę, sfabrykowała postać o tym imieniu, zdecydowała się nazwać kogoś, kogo zna osobiście, lub, na szerszą skalę, zidentyfikować młode dziewczyny lub kobiety, które są emocjonalnie uszkodzone przez obecne środowisko kulturowe.
Przez cały utwór Alanis maluje obraz postaci, która straciła entuzjazm do życia, wycofała się ze świata i jest bezsenna, odchudzająca się i odmawiająca sobie wolności płaczu, aby ukazać się w pewien sposób, który bardzo różni się od tego, jak naprawdę się czuje obiektywnemu obserwatorowi. Jest także przedstawiana jako osoba dokonująca ryzykownych wyborów dotyczących swojego stylu życia na własną szkodę i nie myślącą jasno o konsekwencjach tych decyzji.
Mary-Jane przekazuje swój stosunek do świata i tego, jak do niego nie pasuje. Znak „nie przeszkadzaj” jest wskaźnikiem jej wycofania się z życia. Utrata miejsca w linii może być metaforą utraty celu lub kierunku w życiu. Linia dodatkowo ujawnia, że nie jest to pierwszy raz, kiedy jej miejsce zostało utracone, ujawniając wzór zachowania, które Alanis Morissette zaczyna odsłaniać w kolejnych wersach. Wskazuje, że obecny apatyczny stan Mary-Jane jest zmianą w niej samej.
Jej brak entuzjazmu lub radości w życiu i jej apatia to cechy lub symptomy, które nie zawsze były częścią jej osobowości. Sugeruje się, że kiedyś była osobą, która chciała tańczyć. Element „tramwaju” w tej linii sugeruje, że próbowała gdzieś pójść, być może uciec przed negatywnym cyklem, w którym się znajduje, ale fakt, że wyszła „z toru”, świadczy o tym, że nawet gdy próbuje, nic nie wydaje się iść w tym dobrym kierunku, co podkreśla daremność jej wysiłków.