Antologia Polskiego Rapu - Sylwetki - Fokus [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]

Wykonawca: Antologia Polskiego Rapu
Album: Antologia Polskiego Rapu
Gatunek: Rap
Producent: Narodowe Centrum Kultury, Tomasz Kukołowicz

Tekst piosenki

Wojciech Alszer, ur. w 1980 roku w Katowicach. Raper, producent, wydawca. Od 1998 roku członek stworzonej przez Magika i Rahima formacji Paktofonika, współodpowiedzialny za projekt Pijani Powietrzem, współzałożyciel składu Pokahontaz, autor składanki „Usta miasta kast”, współprowadzący wytwórnię płytową FoAna. Trzykrotny zdobywca złotej płyty: za wydany w 2000 roku album „Kinematografia” (ponad 50 tysięcy sprzedanych egzemplarzy), za ścieżkę dźwiękową do filmu „Jesteś Bogiem” oraz za album „Rekontakt” (obydwa ponad 15 tysięcy sprzedanych egzemplarzy). W 2001 roku wyróżniony Fryderykiem za „Kinematografię”. Współpracował z czołówką polskich raperów, m.in. z Pezetem, Fiszem, Grammatikiem, Pihem, oraz z najpopularniejszymi polskimi producentami, m.in. z Magierą i L.A., DJ-em 600V, IGS-em i Noonem. Jego wizytówką jest niski głos, lodowaty flow i gęsty rym

Przygodę z muzyką Fokus rozpoczął od fascynacji elektroniką. Jak wspomina, nadal lubi jej słuchać, rozumie ją. Pasję rapową zawdzięcza szkolnej znajomości z Magikiem, wówczas jeszcze członkiem darzonego szacunkiem i podziwem na Śląsku zespołu Kaliber 44. To dzięki rozmowom i wymianie kaset Fokus lepiej poznał sam gatunek, ale też postanowił spróbować swych sił w tworzeniu. Wciągnęło go samo brzmienie słów. – Kiedy nie znałem jeszcze języka, nie rozumiałem, o czym jest tekst, rap był sam w sobie melodią. Treść powstawała w głowie. Wyobrażałem sobie na podstawie samej muzyki, o czym mówią raperzy w zagranicznych utworach – wspomina swoje początki Fokus. Był zaintrygowany rytmem i barwą ludzkiego głosu, a do tego treścią pozwalającą fantazjować. Wszystko to łatwo zauważyć już w pierwszych utworach Fokusa – to nawarstwiające rymy teksty, w których nacisk kładziony był nie tylko na to, o czym opowiadają, ale też na to, jak brzmią. W sferze tekstowej charakterystycznymi elementami były odniesienia do świata fantasy, gier komputerowych, gangsterskich opowieści oraz esencja hip-hopu, czyli przechwałki. – Lubię przeplatać twardy rap z odlotem do krainy wyobraźni. To jest chyba coś, co mnie w jakiś sposób charakteryzuje. Jest to też ukłon w kierunku psychorapu i Śląska – mówi raper. Najwierniejsi fani pamiętają Kwadrat Skład, którego utwór „Zamotasupłany” znalazł się w 1998 roku na płycie magazynu „Klan”. Jednakże pierwszym hołdem dla regionu, a jednocześnie pierwszą oficjalną prezentacją możliwości artystycznych Fokusa była wydana w marcu 2000 roku składanka „Usta miasta kast”, prezentująca twórczość wielu śląskich i zagłębiowskich artystów: od Jajonasza, przez Dene, Basa, po Andreforos 032 i MCfalograf. Obecność zaznaczyła tu także jedna z niewielu wówczas rapujących kobiet, Mea. Sam Fokus pojawił się w kilku utworach z gośćmi, przygotował również dwa bardzo charakterystycznie napisane solowe utwory „Stem tutaj” i „100 wersów”. Stanowiły one przedsmak przed również solowymi, ale znajdującymi się na wydanym także w 2000 roku debiucie Paktofoniki „Powierzchniami tnącymi”. Ten napisany jeszcze w 1996 roku, zimny, nieregularny, naszpikowanymi rymami kawałek stał się kamieniem węgielnym trio i jedną z kilku piosenek z płyty nagranych do beatów wyprodukowanych przez Fokusa. Wśród innych znalazły się „Chwile ulotne”, pokazujące, jak ciekawą fuzją trzech różnych stylów i koncepcji na rapowanie był zespół. Niestety, w związku z samobójczą śmiercią Magika osiem dni po premierze „Kinematografii” zarówno Fokus, jak i współtworzący zespół Rahim musieli znaleźć dla siebie inną przestrzeń działań artystycznych

W 2001 roku FKS startuje z projektem Pijani Powietrzem, w którym wspiera go częstochowski raper z grupy Ego, Śliwka Tuitam. Tu po raz pierwszy Fokus miał szansę oficjalnie sprawdzić się na podkładach już nie hiphopowych, ale bliższych estetyce brytyjskiej sceny – od trip-hopu po drum’n’bass. Raper nigdy nie krył swoich fascynacji angielską muzyką klubową spod znaku połamanych beatów, a że mógł przy okazji pójść w odrealniony, oniryczny klimat tekstów, to poczuł się jak ryba w wodzie. Efektem współpracy duetu była płyta „Zawieszeni w czasie i przestrzeni” (2002). Słuchacze zobaczyli artystę z innej strony. Alszer, na „Kinematografii” cynicznie rozprawiający się ze swoją eksdziewczyną w „Rób co chcesz”, stawał się nagle poetą rymującym, że „delikatny wiatr wpadł przez okno i siadł mu na kartce, dotknął w palce, pachniał emocją z dziecięcych lat”. Po epce „Jestem Bogiem” (2001), gdzie prócz remiksów tytułowego utworu znalazły się również odrębne utwory każdego z członków grupy, i pożegnalnym „Archiwum kinematografii” (2002) Paktofonika przekształciła się w Pokahontaz. Z nazwą zmieniło się brzmienie. Krążek „Receptura” (2005) zwiastował wydany w poprzedzającym roku singiel o znaczącym tytule „Wstrząs dla mas”. Klubowy, syntetyczny podkład do pary z oryginalnie zrealizowanymi wokalami i nieszablonowym refrenem sprawiły, że na potrzeby dyskusji ukuto termin „nowoczesny hip-hop”. Debiut Pokahontaz miał zbiec się z pojawieniem się w kinach filmu o Paktofonice i Magiku. Autor scenariusza Maciej Pisuk odbył z artystami wiele rozmów, tekst był gotowy do realizacji. Fokus wspomina w wywiadzie dla tygodnika „Wprost”: – My chyba też chcieliśmy to, co się stało, z siebie po prostu wyrzygać. Było to dla nas pewnego rodzaju katharsis. Film miał powstać w 2004 roku, po nim pierwsza płyta Pokahontaz. Mieliśmy zacząć od nowa, zdjąć z siebie ciężar tamtych wydarzeń. Planu nie udało się zrealizować. O ile słuchacze mogli już cieszyć się albumem, o tyle na film przyszło im jeszcze poczekać. Premiera „Jesteś Bogiem” odbyła się dopiero w 2012 roku. Wówczas Fokus z Rahem wydali drugą płytę, „Rekontakt”, kolejne spojrzenie w stronę wyspiarskich klubów i flirt z dubstepem

Jak wspomina Fokus, początkowo autorzy filmu to z niego chcieli uczynić centralną postać akcji, ostatecznie jednak środek ciężkości został umieszczony inaczej. – Mamy własne życie, wciąż robimy muzykę, dajemy koncerty i idziemy do przodu. Nie żyjemy tą historią – podsumował raper. Nie rzucał słów na wiatr. Od 2005 roku zdążył wydać dwie solówki. Dwupłytowa „Alfa i omega” stanowiła przekrój przez twórczość artysty, zarówno jako autora tekstów, jak i twórcy muzyki. Na sklepowe półki trafiła w 2008 roku. Trzy lata później na rynek trafiły „Prewersje” (2011). Oba krążki wypuściła należąca do rapera i jego żony oficyna FoAna. Ten nowszy charakteryzuje zupełnie inny niż dotychczas w karierze Alszera dobór producentów (m.in. The Returners, WhiteHouse i O.S.T.R.). Daje o sobie znać też większa dojrzałość i samoświadomość autora. Jak przyznaje, na „Prewersjach” w odróżnieniu od debiutu opowiada już nie o problemach hiphopowca, lecz dorosłego człowieka. Ustosunkowuje się do świata i komentuje rzeczywistość

Odkąd rozpoczął działalność sceniczną, Fokus ponad dwadzieścia razy wystąpił gościnnie w utworach z innymi raperami. Obecny był przede wszystkim na śląskich wydawnictwach. Od składanek, takich jak „Dziewiętnasty południk – Własnym torem” (2001) czy producenckie płyty IGS-a, przez wspólne numery z Basem, HST czy Gutkiem, po występy na wyczekiwanym latami Czarnym Złocie, czyli albumie Jajonasza vel Lukatricks, gdzie Fokus pojawia się aż w siedmiu utworach. Raper był też członkiem projektu GOPside. Nieodmiennie podkreśla swój związek z regionem. – Ślązacy mają dość silnie zakorzeniony patriotyzm lokalny, a ja jestem stąd, więc się poczuwam do reprezentowania – stwierdza, choć w odróżnieniu np. od Hasta z rzadka popisuje się śląskim słownictwem. – Nie znam dobrze gwary, w moim domu mówiło się czystą polszczyzną. Te kilka słów, które znam, znam z podwórka. Lubię czasem użyć jakiegoś, zrozumiałego tylko dla wtajemniczonych – przyznaje. Na szczęście, zgadzając się na współpracę, jest bardzo otwarty. Nie miał problemu, by rapować w towarzystwie Pona, Kosiego czy Piha. Najszybciej jednak wspólny język znalazł z Pezetem. Wszystko to ze względu na zbliżoną troskę o technikę i podobne odczuwanie. – Mamy podobne problemy, więc czuję często, że pisze też o moim życiu, i potrafi powiedzieć coś w taki sposób, w który ja bym nie potrafił – otwarcie mówi o koledze Fokus. Z Pezetem łączy go jeszcze coś – kontrowersyjne wybory artystów, z którymi nagrywa i konflikty. Jednym z najgłośniejszych featuringów, jakie w ostatnich latach przygotował Alszer, był gościnny występ w singlu „Fuck It” Doroty „Dody” Rabczewskiej. Utwór spotkał się z falą krytyki ze strony środowiska hiphopowego, a klip do niego stał się powodem tarć zawodowych i personalnych między współpracującymi stronami. Raper kolejny raz pokazał, że w muzycznej grze stać go na decyzje budzące ambiwalentne odczucia. Wcześniej jego zwrotka w „Za szybcy się wściekli”, opisywanym wcześniej w książce drugim singlu promującym debiut Pokahontaz, wywołała konflikt z Ascetoholix i Trzecim Wymiarem. W 2012 Fokus zaatakował poznańskiego MC Palucha wpuszczonym w sieć kawałkiem „Afterparty”. W przyszłości nie zamierza spuszczać z tonu, bo – jak mawia – tylko słabi chcą robić muzykę, która podoba się wszystkim

Interpretacja piosenki

Dziękujemy za wysłanie interpretacji
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jej treść, gdy tylko będzie to możliwe.
Status swojej interpretacji możesz obserwować na stronie swojego profilu.
Dodaj interpretację
Jeśli wiesz o czym śpiewa wykonawca, potrafisz czytać "między wierszami" i znasz historię tego utworu, możesz dodać interpretację tekstu. Po sprawdzeniu przez naszych redaktorów, dodamy ją jako oficjalną interpretację utworu!

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść interpretacji musi być wypełniona.

Lub dodaj całkowicie nową interpretację - dodaj interpretację
Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść poprawki musi być wypełniona. Dziękujemy za wysłanie poprawki.
Najpopularniejsze od Antologia Polskiego Rapu
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
5,8k
{{ like_int }}
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
Antologia Polskiego Rapu
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
5,7k
{{ like_int }}
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
Antologia Polskiego Rapu
Paktofonika - Jestem Bogiem
5,4k
{{ like_int }}
Paktofonika - Jestem Bogiem
Antologia Polskiego Rapu
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
3,3k
{{ like_int }}
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
Antologia Polskiego Rapu
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
3,3k
{{ like_int }}
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
Antologia Polskiego Rapu
Komentarze
Utwory na albumie Antologia Polskiego Rapu
18.
2,2k
34.
1,8k
39.
1,5k
45.
1,4k
52.
1,3k
56.
1,2k
61.
1,2k
62.
1,2k
68.
1,1k
79.
988
95.
882
102.
852
114.
790
122.
770
129.
758
132.
752
136.
744
137.
743
139.
739
143.
733
147.
725
154.
711
160.
708
162.
705
164.
698
166.
693
175.
679
177.
676
179.
669
183.
663
184.
660
189.
653
193.
650
197.
646
200.
642
210.
634
211.
632
213.
631
218.
626
223.
620
230.
608
234.
605
239.
600
240.
599
242.
595
246.
583
253.
572
Polecane przez Groove
Amore Mio
3,6k
{{ like_int }}
Amore Mio
Boski Heniek
Wynalazek Filipa Golarza
590
{{ like_int }}
Wynalazek Filipa Golarza
Sobel
Futurama 3 (fanserwis)
97
{{ like_int }}
Futurama 3 (fanserwis)
Quebonafide
APT.
14,9k
{{ like_int }}
APT.
Bruno Mars
Dolce Vita
2k
{{ like_int }}
Dolce Vita
Kizo
Popularne teksty
Siedem
53,6k
{{ like_int }}
Siedem
Team X
34+35
45,3k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
26,5k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
Jason Derulo
SEKSOHOLIK
180,3k
{{ like_int }}
SEKSOHOLIK
Żabson
Snowman
80,9k
{{ like_int }}
Snowman
Sia