Antologia Polskiego Rapu - Sylwetki - Kosi [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]

Wykonawca: Antologia Polskiego Rapu
Album: Antologia Polskiego Rapu
Gatunek: Rap
Producent: Narodowe Centrum Kultury, Tomasz Kukołowicz

Tekst piosenki

Marcin Kosiorek, ur. w 1976 roku w Warszawie. Raper, grafficiarz i aktywista hiphopowy związany z warszawską sceną od połowy lat 90. Jedna z najbarwniejszych, a zarazem najbardziej rozpoznawalnych osób, które nie wydały nigdy solowego albumu
Kosiorek zaczął się fascynować kulturą hiphopową w 1992 roku. – Wtedy zacząłem słuchać takich zespołów, jak Beastie Boys, Public Enemy, House of Pain. Hiphopowa pasja związana była w moim przypadku z deskorolką – zaznacza artysta. Zanim jeszcze Kosi zaczął pisać własne rymy, rozpoczął jesienią 1994 roku inną przygodę – z graffiti. Rap nadszedł odrobinę później. – Zajawka na rapowanie po polsku przyszła w 1996 roku. Wtedy to skleiłem swoje pierwsze wersy. Pamiętam ten tekst do dziś. Szło to tak:Cześć, to 1996 rok, scena hip-hop zrobiła wielki krok
Skok, ale nie w bok, graffiti przykrywa każdy mur oraz płot
Non stop pada strzał, nie tylko w telewizji- wraca do swoich początków raper. To, co wyróżniało Kosiego, to rwany, chaotyczny, wykręcony styl rapowania. Dla wielu słuchaczy do złudzenia przypominał on dokonania amerykańskiej ekipy Das EFX. W latach 90. większość rodzimych raperów inspirowała się głównie twardą, nowojorską szkołą, ale styl Kosiorka stanowił wyjątek, dzięki czemu nagrania z jego udziałem wybijały się oryginalnością. – Moje pierwsze inspiracje rapowe to były czasy „golden ery”. Inspirowałem się wieloma wykonawcami, od Das EFX, po Junior Mafia, Mobb Deep, ATCQ, De La Soul, Souls of Mischief, Boot Camp Clik, Wu-Tang Clan, Def Squad i wielu innych mistrzów tamtych czasów – zaznacza raper. – Od samego początku chciałem rymować gęsto i agresywnie. Do tego bardzo duży wpływ wywieraliśmy na siebie nawzajem z kolegami z ekip NBK, JWP i BC, przebywając i tworząc razem – dodaje

Ogólnopolską popularność przyniósł Kosiemu gościnny udział w nagraniu „W.D.C.S.D. kończy” z debiutanckiego albumu WWO wydanego w 2000 roku, a przede wszystkim na opublikowanym rok później singlu „Graffiti” z płyty „Świeży materiał” Waca. Raper wystąpił tam u boku trójmiejskiej ekipy Deluks, a nagranie będące hymnem pochwalnym dla jednego z elementów kultury hiphopowej błyskawicznie podbiło anteny rodzimych stacji muzycznych i stało się jednym z hymnów polskiego rapu. Artysta nie zdyskontował jednak nigdy tej popularności, skupiając się na współpracy z przyjaciółmi w ramach takich projektów jak PCP (Północ Centrum Południe z Deluksem oraz krakowskim Intoksynatorem) czy macierzystym kolektywem JWP, który już od końcówki lat 90. miał na stołecznej scenie istotną pozycję. – Graffiti pochłaniało mój czas i energię przez tak długi okres, że po pierwsze nigdy nie pomyślałem o swojej solówce, a po drugie nie wiem, czy w danym momencie sprostałbym autorskiej płycie na tyle, żeby zadowolić samego siebie – pokornie przyznaje Kosi. – Inną kwestią jest fakt, że w hip- -hopie od zawsze lubiłem działać w grupie i zawsze jarałem się akcją dwóch, trzech, a nawet więcej raperów w jednym kawałku – precyzuje. Z tych powodów dyskografia artysty składa się jedynie z dwóch płyt: „Północ Centrum Południe” kolektywu PCP z 2004 roku oraz „Numer jeden wróg publiczny” JWP z jesieni 2007 roku. Szczególnie mocno wyczekiwana była druga z tych pozycji, o czym najlepiej świadczy dotarcie przez nią do siedemnastej pozycji na liście najlepiej sprzedających się płyt w Polsce. Wydawnictwo spotkało się z pozytywnym przyjęciem fanów i dziennikarzy, chociaż nie brakowało głosów, że nie w pełni oddało potencjał zespołu. Czy to solowo, czy jako członek zespołu Kosi miał okazję współpracować ponadto m.in. z Bez Cenzury, HiFi Bandą i Molestą Ewenement

Obecnie wśród fanów hip-hopu Kosi znany jest nie tylko jako wciąż aktywny, działający w ramach projektu JWP/BC raper, ale też jako grafficiarz oraz hiphopowy aktywista, bez reszty związany z tą kulturą. Kosiorek współtworzył m.in. grafficiarskie ziny „Linja” i „Uwaga”, był związany z magazynami „Moment” i „Ślizg”, wymyślił i zrealizował duże trasy polskich twórców hip-hopu pod szyldem „RBK Hip Hop Tour” (2002-2006). Wraz ze znanym i cenionym DJ-em Steezem w 2010 roku wcielił w życie edukacyjno-rozrywkowy projekt „Rap History Warsaw”, który miał na celu przybliżenie ludziom historii hip-hopu za sprawą cyklicznych imprez oraz mixtape’ów. Przez kilka lat były to najciekawsze rapowe spotkania w Warszawie, a ich popularność wykroczyła znacznie poza stolicę Polski. – Ostatnie lata to oczywiście imprezy RHW, ale także dużo pracy związanej z JWP: nagrywamy nowe kawałki, produkujemy ubrania, realizujemy teledyski w różnych miejscach na świecie. Zamierzamy także uruchomić własne wydawnictwo, by móc wydawać swoją muzykę i nie tylko. Dużo rzeczy jeszcze mam do zrobienia zarówno w kwestii muzyki i graffiti, jak i w kwestii realizacji różnych innych projektów – kwituje Kosi

Interpretacja piosenki

Dziękujemy za wysłanie interpretacji
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jej treść, gdy tylko będzie to możliwe.
Status swojej interpretacji możesz obserwować na stronie swojego profilu.
Dodaj interpretację
Jeśli wiesz o czym śpiewa wykonawca, potrafisz czytać "między wierszami" i znasz historię tego utworu, możesz dodać interpretację tekstu. Po sprawdzeniu przez naszych redaktorów, dodamy ją jako oficjalną interpretację utworu!

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść interpretacji musi być wypełniona.

Lub dodaj całkowicie nową interpretację - dodaj interpretację
Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść poprawki musi być wypełniona. Dziękujemy za wysłanie poprawki.
Najpopularniejsze od Antologia Polskiego Rapu
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
5,8k
{{ like_int }}
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
Antologia Polskiego Rapu
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
5,7k
{{ like_int }}
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
Antologia Polskiego Rapu
Paktofonika - Jestem Bogiem
5,4k
{{ like_int }}
Paktofonika - Jestem Bogiem
Antologia Polskiego Rapu
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
3,3k
{{ like_int }}
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
Antologia Polskiego Rapu
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
3,3k
{{ like_int }}
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
Antologia Polskiego Rapu
Komentarze
Utwory na albumie Antologia Polskiego Rapu
18.
2,2k
34.
1,8k
39.
1,5k
45.
1,4k
52.
1,3k
56.
1,2k
60.
1,2k
63.
1,2k
68.
1,1k
79.
989
95.
883
102.
852
114.
791
122.
771
129.
759
132.
753
136.
745
137.
744
139.
739
143.
734
147.
725
154.
712
160.
708
162.
705
164.
699
166.
694
175.
679
177.
676
179.
670
183.
663
184.
661
189.
654
193.
651
197.
647
200.
643
210.
635
211.
633
213.
632
219.
626
223.
620
229.
609
234.
606
239.
600
240.
600
242.
596
246.
583
253.
573
Polecane przez Groove
Amore Mio
3,6k
{{ like_int }}
Amore Mio
Boski Heniek
Wynalazek Filipa Golarza
593
{{ like_int }}
Wynalazek Filipa Golarza
Sobel
Futurama 3 (fanserwis)
102
{{ like_int }}
Futurama 3 (fanserwis)
Quebonafide
APT.
14,9k
{{ like_int }}
APT.
Bruno Mars
Dolce Vita
2k
{{ like_int }}
Dolce Vita
Kizo
Popularne teksty
Siedem
53,6k
{{ like_int }}
Siedem
Team X
34+35
45,3k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
26,5k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
Jason Derulo
SEKSOHOLIK
180,3k
{{ like_int }}
SEKSOHOLIK
Żabson
Snowman
80,9k
{{ like_int }}
Snowman
Sia