Antologia Polskiego Rapu - Sylwetki - Wdowa [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]

Wykonawca: Antologia Polskiego Rapu
Album: Antologia Polskiego Rapu
Gatunek: Polski Rap
Producent: Narodowe Centrum Kultury, Tomasz Kukołowicz

Tekst piosenki

Małgorzata Jaworska, ur. w 1985 roku w Warszawie. Raperka, samozwańcza królowa polskiego hip-hopu. Autorka dwóch solowych płyt i jednego minialbumu. Na niedopilnowanej producencko płycie „Braggacadabra” poszukiwała jeszcze swojego stylu, ale już dzięki „Superextra” przedstawiła go w pełnej krasie, łącząc kobiecą emocjonalność z męskim zdecydowaniem. Retrofuturystyczny brzmieniowo, bardzo zróżnicowany narracyjnie krążek zapewnił artystce miejsce w firmowanym twarzą Tego Typa Mesa wydawnictwie Alkopoligamia.com. Klip do nagranego wraz Czesławem Mozilem utworu „Zapomniałam” przyniósł na portalu YouTube ponad 1,3 miliona odsłon. Wdowa jest bardzo aktywna medialnie – przez rok na antenie internetowej telewizji TV Fly prowadziła poświęcony kobietom program „W-Raps”, przez dwie edycje zasiadała w jury wyławiającego hiphopowe talenty show „ŻywyRap”, pisuje felietony dla portalu Na Temat. Jej piosenki usłyszeć można w filmie „Ciacho” i w serialu „Głęboka woda”. Pozycję Wdowy na scenie potwierdzają liczne zaproszenia do featuringów od dominujących na scenie raperów – Tedego, Mesa czy donGURALesko.

Na starcie Wdowa nie chciała być traktowana jak raperka, tylko jak raper. Nie oglądała się na swoje poprzedniczki – ani na pionierkę Aśkę Tyszkiewicz, ani na Anię Sool, popularną w chwili, gdy Jaworska wypływała na szersze wody. Początek swojej oficjalnej aktywności hiphopowej datuje na 2004 rok, kiedy to nagrała zwrotkę na składankę „Road Hiphop 2005”. Jednak już dwa lata wcześniej dysponowała samodzielnie wypalaną i rozwożoną ludziom demówką „Też byś nikogo nie zawiódł”. Płyta trafiła do bardzo wąskiego grona pięćdziesięciu odbiorców. Wcześniej artystka chciała śpiewać, jednak szybko okazało się, że nieprzepalone jeszcze wówczas papierosami gardło to jedyna predyspozycja, jaką ma w tym kierunku. Znajomość z eks-DJ-em Maciejem Kościelniakiem (DJ Emka, DJ Mach) zaowocowała za to przynoszonymi przez niego na dyskietkach beatami. Pozostało napisać do nich teksty, co też Wdowa czyniła. Jej właściwy, szeroko dystrybuowany (przynajmniej wteorii) debiut „Braggacadabra” (2005) powstał przy pomocy zupełnie innych producentów, rozpoczynając długotrwałą współpracę Wdowy z Szogunem. Jest to album wielobarwny, rozpięty między oskarżycielskim i gorzkim „Hullahallachujalalaallahelo”, adresowanym do dziewczyn „Zbyt dobra”, a motywacyjnym, dojrzalszym od reszty „Iść”. Natchnieniem był repertuar niemieckiej stacji muzycznej VIVA z końca lat 90., na którym Małgorzata wyrosła, czyli miłe piosenki, które wraz z wejściem rapera robią się mniej sympatyczne – w swej rapowanej treści są agresywne, skoncentrowane na przechwałkach, stanowią syntezę R&B i rapu. W gronie podpatrywanych przez Wdowę artystek znalazły się Total, Aaliyah, Missy Elliott, Foxy Brown. Raperka odniosła te inspiracje do daleko bardziej surowych, polskich realiów, uzyskując słodko-ostrą mieszankę. – Miałam 19 lat. Byłam dziewczyną, która nie potrafi zdefiniować, o co jej chodzi. Wiedziałam tylko tyle, że chcę tę płytę nagrać. Niczego nie oczekiwałam. Nie zależało mi na klipach – mówi. A jednak wydawca, którym była Fonografika do spółki z Syndykatem Dźwięku, sam się zgłosił. Do wspomnianego „Iść” powstał nawet wysokobudżetowy, wzbogacony efektami specjalnymi teledysk.

Pięć lat dzielących „Braggacadabrę” od jej następczyni nie było zmarnowane. Choć prace nad zaplanowanym w międzyczasie mixtape’em zostały zawieszone, przygotowany z myślą o nim utwór „Niegrzeczna” trafił ostatecznie na „Muzykę rozrywkową” Pezeta, wzbogając CV Wdowy o cenną pozycję. Warszawianka rozwijała się pod okiem Szybkiego Szmalu, ekipy rapowych indywidualności, w której szereg wstąpiła w 2007 roku. Zaczęła też mieć swoje pomysły na życie, dążyła ku szczęśliwemu zakończeniu studiów prawniczych. Wydanej trzy lata później „Superextra” (2010) towarzyszył koncept – płyta była podróżą. Autorka chciała podkreślić, że stanowiąc rzadkie połączeniem buty i wrażliwości, czuje się jak zamknięty w bańce odludek, a od polskiej sceny hiphopowej dzieli ją kosmiczna odległość. Warstwa muzyczna jedynie ją zwiększyła – docierała do nowoczesności przez dźwięki kojarzone ze starymi przebojami. Doskonale czytała zaoceaniczne trendy, nawiązywała do płyt Wale czy Kida Cudiego, brzmiała niezwykle świeżo. Wdowa zaszokowała odbiorców singlami. „Cholera tak” to właściwie nowe disco, a „Zapomniałam” to wariacja w temacie glitch-hopu i electro, w której raperkę wspomógł sam Czesław Mozil. – Nie chciałam tu Łoza, Mroza czy Piotrka Pacaka. Refren potrzebował alternatywy, bo muzyka i tekst są w tym utworze alternatywne. Sąsiadka, starsza pani, pokazała mi „Maszynkę do świerkania”. Wiedziałam już, że Czesław się nada. Zadzwoniłam i bałam się strasznie, trząsł mi się głos, tymczasem facet okazał się najcieplejszym człowiekiem spoza rapowego światka, z jakim miałam okazję współpracować – wyjaśnia kulisy tej nietypowej kooperacji Wdowa.

W 2013 pojawiła się w remiksie nagranego przez TDF-a „Nie banglasz”. Choć wersja studyjna zawierała wulgaryzmy, raperka zdecydowała się na nietypowy dla hiphopowców ruch iwteledysku ocenzurowała wszystkie swoje przekleństwa. – Jestem kobietą i chcę nią pozostać – zadeklarowała. W grudniu tego samego roku w internecie udostępniony został przez Wdowę prawdziwy manifest kobiecości, „Listopad EP”. To bardzo osobisty minialbum przedstawiający autorkę targaną silnymi, często przeciwstawnymi uczuciami. Wydawnictwo planowane było od lat, temat wracał każdej jesieni, ale gdy ruszyły konkretnie prace, poszło już szybko – od napisania tekstów do ukończenia całości minęły zaledwie cztery tygodnie, a Wdowa nagrała swoje wokale w jeden dzień. Warstwą producencką zajął się Fleczer, współpracujący wcześniej m.in. z Chadą, Miuoshem, Onarem czy HST. Uwypuklił nastrój, chętnie korzystając z pogłosów, nie obawiając się ani elektronicznych akcentów, ani rockowej ekspresji. – Wybór generalnego producenta albumu nie był zamierzony. W zasadzie nasza współpraca to czysty przypadek. W chwili, kiedy Fleczer przedstawił mi swoje produkcje, nie byłam jeszcze zdecydowana na to, że to właśnie na koniec 2013 roku nastąpi finalizacja długo obmyślanego projektu – mówi artystka. Planowany początkowo jako wydawnictwo internetowe „Listopad EP” miał trafić w 2014 roku do oficjalnej dystrybucji.

Obecnie Wdowa pracuje z Sir Michem nad trzecim albumem. Ma to być powrót do jej korzeni, płyta, którą od zawsze chciała nagrać. Zapowiedziała powrót do stylistyki końca lat 90., mało hiphopowych gości i dużo śpiewania.

Interpretacja piosenki

Dziękujemy za wysłanie interpretacji
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jej treść, gdy tylko będzie to możliwe.
Status swojej interpretacji możesz obserwować na stronie swojego profilu.
Dodaj interpretację
Jeśli wiesz o czym śpiewa wykonawca, potrafisz czytać "między wierszami" i znasz historię tego utworu, możesz dodać interpretację tekstu. Po sprawdzeniu przez naszych redaktorów, dodamy ją jako oficjalną interpretację utworu!

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść interpretacji musi być wypełniona.

Lub dodaj całkowicie nową interpretację - dodaj interpretację
Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść poprawki musi być wypełniona. Dziękujemy za wysłanie poprawki.
Najpopularniejsze od Antologia Polskiego Rapu
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
5,8k
{{ like_int }}
WhiteHouse, WWO - Każdy ponad każdym
Antologia Polskiego Rapu
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
5,7k
{{ like_int }}
Doniu, 52 Dębiec - Uciekaj
Antologia Polskiego Rapu
Paktofonika - Jestem Bogiem
5,4k
{{ like_int }}
Paktofonika - Jestem Bogiem
Antologia Polskiego Rapu
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
3,3k
{{ like_int }}
Pezet/Noon - Ukryty w mieście krzyk
Antologia Polskiego Rapu
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
3,3k
{{ like_int }}
Sokół i Marysia Starosta - Wyblakłe Myśli
Antologia Polskiego Rapu
Komentarze
Utwory na albumie Antologia Polskiego Rapu
18.
2,2k
34.
1,8k
39.
1,5k
45.
1,4k
52.
1,3k
56.
1,2k
60.
1,2k
63.
1,2k
68.
1,1k
79.
989
95.
882
102.
852
114.
791
122.
770
129.
759
132.
753
136.
745
138.
743
139.
739
143.
734
147.
725
154.
712
160.
708
162.
705
164.
699
166.
694
175.
679
177.
676
179.
670
183.
663
184.
660
189.
654
193.
651
197.
647
200.
643
210.
635
211.
633
213.
632
219.
626
223.
620
229.
609
234.
606
239.
600
240.
599
242.
596
246.
583
253.
573
Polecane przez Groove
Amore Mio
3,6k
{{ like_int }}
Amore Mio
Boski Heniek
Wynalazek Filipa Golarza
593
{{ like_int }}
Wynalazek Filipa Golarza
Sobel
Futurama 3 (fanserwis)
102
{{ like_int }}
Futurama 3 (fanserwis)
Quebonafide
APT.
14,9k
{{ like_int }}
APT.
Bruno Mars
Dolce Vita
2k
{{ like_int }}
Dolce Vita
Kizo
Popularne teksty
Siedem
53,6k
{{ like_int }}
Siedem
Team X
34+35
45,3k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
26,5k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
Jason Derulo
SEKSOHOLIK
180,3k
{{ like_int }}
SEKSOHOLIK
Żabson
Snowman
80,9k
{{ like_int }}
Snowman
Sia