Ghost B.C.
Ghost B.C.
Ghost B.C.
Ghost B.C.
Ghost B.C.
"Spillways" to utwór pochodzący z wydanego 11 marca 2022 roku albumu studyjnego szwedzkiego zespołu heavy metalowego Ghost, zatytułowanego "Impera." Wydawnictwo ukazało się nakładem wytwórni Loma Vista Recordings. Wcześniej promowały je single "Hunter’s Moon" z 30 września 2021 roku, wydany 20 stycznia 2022 roku "Call Me Little Sunshine" oraz "Twenties" z 2 marca 2022 roku.
Tak na temat piosenki, w rozmowie dla Apple Music, wypowiedział się Tobias Forge: "W 'Kaisarion' mamy do czynienia z masowym, szaleńczym, szaleńczym szumem bycia w grupie. W 'Spillways' mamy bardzo uwewnętrznioną presję, która narasta do następnej piosenki, która jest odległym wezwaniem, które kończy się głosem w twojej głowie – izolowaną osobą, z którą komunikuje się siła wyższa. W taki właśnie sposób poruszamy się geograficznie między tymi trzema piosenkami. Jeśli prowadzący przypominają ci Briana Maya, to dlatego, że lubię układać solówki i dodawać harmonie, co automatycznie umieszcza cię na terytorium Briana Maya."
Mówiąc o inspiracjach związanych z projektem "Impera", Forge wspominał: "Widziałem tę książkę zatytułowaną 'The Rule of Empires.' Zawsze interesowałem się historią i polityką, ale nie trzeba być ekspertem, żeby wiedzieć, że każde imperium w końcu się kończy. W tym momencie wiedziałem, że w pewnym momencie zamierzam nagrać płytę o powstawaniu i upadku imperiów. Czułem, że te dwa tematy [dżuma dymienicza] reprezentowały dwie zupełnie różne groźby zagłady. Jeden wydaje się trochę bardziej boski, a drugi trochę bardziej ustrukturyzowany i sfabrykowany. Więc podzieliłem te dwa motywy na sekcje i stworzyłem dwa różne albumy."
Piąty album studyjny Ghost, "Imperia", jest tematycznie osadzony w epoce wiktoriańskiej. Ghost wysuwa tezę, że społeczeństwo musi się rozpaść, aby się odbudować jako lepsze, bardziej "ludzkie." Jak w jednym z wywiadów powiedział Tobias Forge: "[Album mówi o] upadku imperiów, okresach wielkich zmian, obserwowaniu, jak rzeczy stają się zbyt potężne i zapadają się pod własnym usypiającym ciężarem i oznaczają początek nowej ery w upadku. Aby rzucić cynicznym okiem Papy Emeritu na korupcję i szaleństwo i obserwować, jak to co dobre i złe, wszystko i wszędzie w końcu się kończy."
Tematycznie album obraca się wokół wielkich niebezpieczeństw i zmian, które w tamtym czasie czaiły się wokół, gdzie niebezpieczne prace są wykonywane przez maszyny, a ludzie są zwalniani: "Nikt już nie jest potrzebny. Myślę, że duża część czasów wiktoriańskich jest podobnych do tych, których doświadczamy teraz, w tym sensie, że industrializm wypiera ludzkość. Żyjemy teraz w czasach, w których wierzymy, że historia należy do przeszłości, a wszystko, co przeżyjemy teraz i w przyszłości, jest wieczne. Co nie jest prawdą."