Jacek Kaczmarski
Jacek Kaczmarski
Jacek Kaczmarski
Jacek Kaczmarski
Jacek Kaczmarski
Utwór inspirowany obrazem Ambasadorowie, znanym też jako Podwójny portret posłów lub Portret ambasadorów. Płótno powstało w 1533 roku w Londynie, a jego autorem jest Hans Holbein Młodszy.
Podwójny portret przedstawia sylwetki dwóch tytułowych ambasadorów: Jeana de Dinteville, francuskiego posła na dwór Henryka VIII oraz Georgesa de Selves, biskupa Lavaur i wysłannika na kilka europejskich dworów. Istotne jest otoczenie, złożone z przedmiotów o bogatej symbolice (nauka, religia), jak również widoczna na podłodze anamorfoza czaszki. Zgodnie z niektórymi interpretacjami, dzieło ma odzwierciedlać XVI-wieczny, renesansowy konflikt pomiędzy wartościami duchowymi i świeckimi.
Jacek Kaczmarski wydaje się natomiast odbierać Ambasadorów jako swoiste memento mori. Opisując obraz, poeta akcentuje pozycję, jaką tytułowi dyplomaci osiągnęli już w młodym wieku. Jednak ani zdobyta władza, ani bogactwo, ani też osiągnięcia renesansowej nauki nie ustrzegły ich przed starością, śmiercią i zapomnieniem (Byli - i nie ma ich, ach - cóż za wielka strata! / Jak nazywali się? Któż dzisiaj tego świadom?). Chociaż niegdyś musieli odznaczać się pychą oraz niezachwianą pewnością siebie, podzielili los wszystkich śmiertelników.
Tym samym widoczna na podłodze czaszka – symbol śmierci – w poetyckiej interpretacji Kaczmarskiego staje się najważniejszym elementem Ambasadorów (Strzałka zegara iść zaczyna coraz prędzej! / Straszliwy kształt przed nimi zjawia się w pół kroku / I niszczy spokój - czy artysta się wygłupia?).