Koniec Świata
Koniec Świata
Koniec Świata
Koniec Świata
Koniec Świata
Dżeki mówi o życiu i wyborach artysty, posługując się metaforą podstarzałego aktora z dłuższym stażem, którego lata świetności już przeminęły. Po ostatnim występuje na scenie czuje się wypalony i pozbawiony emocji. Wie, że nikt już więcej nie będzie bił mu braw; pozostały tylko „zjawy, upiory, demony i duchy”, które „błąkają się po teatrze”.
Przygnębiony aktor opuszcza mury teatru i wychodzi na ulicę, gdzie gra wyłącznie dla garstki przechodniów. Ich reakcja sprawia mu jednak radość – „pojedyncze brawa zawsze są najszersze”.
Nawet pozostawiony sobie samemu, „bez bileterów, bez klakierów, bez kurtyny”, aktor wciąż kontynuuje grę, „dla siebie bez korzyści, bez rutyny”. Nie potrafi już robić nic innego; nie potrafi żyć bez sztuki.
Chociaż tekst posiada przygnębiający nastrój, możemy spróbować odczytać go w sposób optymistyczny; jako pochwałę dla sztuki szczerej i wywodzącej się z serca, wykonywanej bez szukania poklasku.
„Jedna ręka nie klaszcze” to również tytuł czeskiej komedii z 2003 roku w reżyserii Davida Ondříčka.