Luke Davis - 10.4. Black On Both Sides – an analysis [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]


Twórz Groove z nami!
Wyślij okładkę tej piosenki!
Wysyłany plik musi być typu: png lub jpg. Żaden plik nie został wysłany. Dziękujemy za wysłanie okładki.

Tekst piosenki

The unspoken – somewhat ironically - inspiration from the African griots in the rhetoric of modern day rappers was particularly prevalent in Mos Def’s debut album Black On Both Sides. Released in 1999, it stood out amongst the burgeoning era of more “commercial” hip hop and materialistic lyricism from Jay-Z and Eminem. What makes Black On Both Sides so different is how rich the content is in black music pedagogy in a culture of bravado and excess. These kinds of albums weren’t necessarily new and already had a term attached to them: “conscious rap”. Much like “urban music”, conscious rap is generalised phrase to denote rap with a socio-political agenda, with more emphasis on the collective rather than the individual (Kitwana, 1994, p.32). Conversely, the “gangsta rap” of the 90s was seen as the corrupted form, commercialised and taken away from its roots. But as Saddik argued, this would lead to the assumption that hip hop existed as a pure art form (Saddik, 2003, p.113)

Mos Def addressed this binary construct within hip hop as well as black music roots and their appropriation within his lyrics. From the offset, on “Fear Not Of Man”, Mos Def discusses hip hop in a metaphorical sense

People talk about Hip-Hop like it's some giant livin’ in the hillside
Comin’ down to visit the townspeople
We are Hip-Hop
Me, you, everybody, we are Hip-Hop
So Hip-Hop is goin’ where we goin’
So the next time you ask yourself where Hip-Hop is goin’
Ask yourself… where am I goin’? How am I doin’?

Hip hop, in his eyes, isn’t a metaphorical giant but instead a way of life and being and in talks of cultural corruption of the genre, he asks people to ask themselves what they are doing to change it. The track also samples Fela Kuti, an African musician who was also a member of the Black Panthers. On tracks like “Hip Hop”, he raps about his writing process, from a place of “restlessness” saying “it’s hard to really chill and sit still” (Mos Def, 1999). As the song goes on, he later expresses relief at the ability to articulate himself in a more comfortable setting, from speaking “the king’s English” to “now my chat just like dis” (Mos Def, 1999). This exhibits the contrast of what is perceived within the black music community as the “white voice” and the “black voice”. On “Rock N Roll”, Mos Def questions the true “ownership” of genres derived from rock ‘n’ roll

I said, Elvis Presley ain't got no soul (huh)
Chuck Berry is rock and roll (damn right)
You may dig on the Rolling Stones
But they ain't come up with that style on they own (uh-uh)

Here, he acknowledges the appropriation of black music by Elvis Presley (an artist who had been the subject of an attack by Public Enemy in the lyrics “Elvis was a hero to most/But he never meant shit to me you see/Straight up racist that sucker was/Simple and plain” ten years previously) (Public Enemy, 1989) and instead attributed rock ‘n’ roll to Chuck Berry. He also infers that the Rolling Stone’s sound wasn’t original

Tłumaczenie piosenki

Nikt nie dodał jeszcze tłumaczenia do tej piosenki. Bądź pierwszy!
Jeśli znasz język na tyle, aby móc swobodnie przetłumaczyć ten tekst, zrób to i dołóż swoją cegiełkę do opisu tej piosenki. Po sprawdzeniu tłumaczenia przez naszych redaktorów, dodamy je jako oficjalne tłumaczenie utworu!

+ Dodaj tłumaczenie

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść tłumaczenia musi być wypełniona.
Dziękujemy za wysłanie tłumaczenia.
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jego treść, gdy tylko będzie to możliwe. Status swojego tłumaczenia możesz obserwować na stronie swojego profilu.

Interpretacja piosenki

Dziękujemy za wysłanie interpretacji
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jej treść, gdy tylko będzie to możliwe.
Status swojej interpretacji możesz obserwować na stronie swojego profilu.
Dodaj interpretację
Jeśli wiesz o czym śpiewa wykonawca, potrafisz czytać "między wierszami" i znasz historię tego utworu, możesz dodać interpretację tekstu. Po sprawdzeniu przez naszych redaktorów, dodamy ją jako oficjalną interpretację utworu!

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść interpretacji musi być wypełniona.

Lub dodaj całkowicie nową interpretację - dodaj interpretację
Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść poprawki musi być wypełniona. Dziękujemy za wysłanie poprawki.
Najpopularniejsze od Luke Davis
5. Ragtime
440
{{ like_int }}
5. Ragtime
Luke Davis
12. Present day
398
{{ like_int }}
12. Present day
Luke Davis
1.2 African Music
396
{{ like_int }}
1.2 African Music
Luke Davis
9.3. James Brown and 70s funk
394
{{ like_int }}
9.3. James Brown and 70s funk
Luke Davis
Contextual Study
380
{{ like_int }}
Contextual Study
Luke Davis
Polecane przez Groove
Amore Mio
5,4k
{{ like_int }}
Amore Mio
Boski Heniek
Wynalazek Filipa Golarza
784
{{ like_int }}
Wynalazek Filipa Golarza
Sobel
Futurama 3 (fanserwis)
1,3k
{{ like_int }}
Futurama 3 (fanserwis)
Quebonafide
Ma Meilleure Ennemie
6k
{{ like_int }}
Ma Meilleure Ennemie
Stromae
Dolce Vita
2,1k
{{ like_int }}
Dolce Vita
Kizo
Popularne teksty
Siedem
53,6k
{{ like_int }}
Siedem
Team X
34+35
45,3k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
26,5k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
Jason Derulo
SEKSOHOLIK
180,8k
{{ like_int }}
SEKSOHOLIK
Żabson
Snowman
82,1k
{{ like_int }}
Snowman
Sia