Mata
Mata
"W KRAJU SCHABOWYCH KOTLETÓW" to utwór pochodzący z wydanego 29 grudnia 2023 roku albumu studyjnego EP polskiego rapera Michała Matczaka, znanego jako Mata. Wydawnictwo noszące tytuł "2038: WARSZAWA" ukazało się za pośrednictwem wytwórni ¸¸♬·¯·♩¸¸♪·¯·♫¸¸♫·¯·♪ (Muzyka sp. z o.o.), której właścicielem jest sam Raper.
Utwór "W KRAJU SCHABOWYCH KOTLETÓW" porusza różne osobiste doświadczenia oraz problemy społeczne. Tekst utworu dotyka tematów takich jak tożsamość kulturowa, klasa społeczna, życie miejskie i rozwój osobisty. Piosenka porusza temat wyzwań związanych z realizacją artystycznych aspiracji przy jednoczesnym poruszaniu się w obrębie spełniania oczekiwaniach społecznych. Utwór opisuje złożoność życia miejskiego i walkę o osobisty rozwój i sukces.
W pierwszej zwrotce Mata wyraża swoje frustracje związane z przemysłem muzycznym, krytykując popularność podobnych do J Dilla bitów i wyrażając preferencję dla undergroundowego hip-hopu. Wspomina o presji dostosowania się do oczekiwań społecznych, symbolizowanej przez pragnienie grillów i piwa. Odwołanie do "Kraju schabowych kotletów" reprezentuje kulturowy aspekt Polski, podkreślając kontrast między tradycją a osobistymi aspiracjami.
Tekst odnosi się również do uzależnień, szczególnie od hazardu, alkoholu i narkotyków. Mata wspomina o swoich przeszłych walkach z narkotykami, wymieniając m.in. mefedron. Porusza także złożoność problemów społecznych, takich jak napięcia między różnymi grupami etnicznymi i hipokryzje w religijności. Odwołanie do Romów i negatywnych postaw wobec nich odzwierciedla wyzwania akceptacji społecznej i tolerancji w polskim społeczeństwie.
Mata wykorzystuje odniesienia kulturowe i gry słowne. Wspomina polskich raperów, takich jak Szczyl i Jamal, symbolizując swoje związki z lokalną sceną hip-hopową. Odniesienia do Ele Taxi, popularnej usługi taksówkowej w Polsce, oraz kierowców Ubera podkreślają szybkie tempo współczesnego stylu życia i konflikty między tradycyjnymi a innowacyjnymi metodami transportu.
W kolejnej zwrotce Mata zastanawia się nad swoją osobistą podróżą jako artysty i swoimi interakcjami z przemysłem muzycznym. Wspomina mieszane reakcje, jakie otrzymywał, oraz trudności w utrzymaniu autentyczności kulturowej przy jednoczesnym dążeniu do sukcesu komercyjnego. Odwołuje się także do konkretnych miejsc i zabytków w Warszawie, takich jak Mokotów i Sejm, podkreślając swoje związki z miastem i jego środowiskiem kulturowym i politycznym.
Trzecia zwrotka odwołuje się do nostalgii Maty, wspominając dzieciństwo i relacje rodzinne. Mata wspomina oglądanie filmu animowanego "Lilo i Stich" z rodzicami oraz swoje wczesne doświadczenia w przemyśle muzycznym. Reflektuje nad poświęceniami i emocjonalnym zaangażowaniem, jakie włożył w swoją karierę.
Projekt EP "2038: WARSZAWA" został wydany przez Matę bez żadnej zapowiedzi. Znajdują się na niej cztery premierowe piosenki. Stworzona przez fanów teoria mówi, że pierwsza piosenka "W KRAJU SCHABOWYCH KOTLETÓW" jest utrzymana w stylu pierwszego albumu Maty "100 dni do matury". Druga - "JOEY TRIBBIANI" - w stylu projektu "Młody Matczak", trzecia, "beze mnie luv x sosa type beat (pilot – 29.12.2038)" jest w stylu albumu z 2023 roku - "<33". Ostatnia natomiast - "DZIEŃ ŚWIRA (outro)" jest zapowiedzią czwartego albumu studyjnego Maty - "#MATA2040".