Sabaton - Stalingrad [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]
Album: Primo Victoria
Data wydania: 2005-03-15
Gatunek: Power Metal
Producent: Tommy Tägtgren
Tekst: Joakim Brodén
Świeżo z Moskwy
Przybyli zza Wołgi, by wesprzeć towarzyszy
Miasto w rozpaczy
Prawie zgniecione przez armię Führera
Oh, jest zimniej niż w piekle
Oddziały Hitlera posuwają się do przodu
Dźwięk moździerzy
Muzyka śmierci
Wielka symfonia
Widzisz jak twoi przyjaciele giną
Słyszysz icz modlitwy
Do Boga, którego twój kraj nie uznaje
Każdy człowiek umiera samotnie
I gdy przyjdzie twój czas
Będziesz wiedział że już nastał
Forteca Stalina w ogniu
Czy to szaleństwo czy piekło
Dźwięk moździerzy
Muzyka śmierci
Gramy diabelską symfonię
Nasze skrzypce to działa
Dyrygowane z piekła
Och, Stalingrad
Mratnimiat*
Czy grasz?
Czy podążasz za batutą dyrygenta
Nikt cię nie zna
Nikt nie troszczy się
o pojedyńcze skrzypce
Grasz cholerną partuturę
Wiedząc, że jest w niej diabeł
Dźwięk moździerzy
Muzyka śmierci
Gramy diabelską symfonię
Nasze skrzypce to działa
Dyrygowane z piekła
* zapis ten to od tyłu ta i min tarm, będący odpowiednikie polskiego zwrotu "Do ostatniej kropli krwi"
Sabaton opisuje historyczne starcie, do którego doszło na przełomie 1942 i 1943 roku pomiędzy Armią Czerwoną i Wehrmachtem pod Stalingradem. Była to jedna z największych bitew II wojny światowej, a zarazem punkt zwrotny całej kampanii na froncie wschodnim.
W połowie 1942 roku Niemcy rozpoczęli skierowaną w stronę Kaukazu ofensywę pod kryptonimem Operacja Fall Blau (Wariant Błękitny). W sierpniu wojska niemieckiej Grupy Armii B dotarły do Wołgi, a we wrześniu stanęły na przedmieściach Stalingradu (Miasto w desperacji / Prawie zniszczone przez armię Führera). Mimo przeciągających się walk, Wehrmacht nie zdołał całkowicie wyeliminować obrońców. W listopadzie Armia Czerwona przeprowadziła kontrnatarcie (Operacja Uran) i zamknęła w kotle stalingradzkim ćwierć miliona Niemców. Marszałek Friedrich Paulus, dowódca 6 Armii, odmówił kapitulacji.
Walki trwały do lutego 1943 roku i zakończyły się zagładą okrążonych, wygłodzonych Niemców. Trzecia Rzesza utraciła inicjatywę na froncie wschodnim, a po kolejnej klęsce w bitwie na Łuku Kurskim Wehrmachtowi pozostał już tylko odwrót na zachód.
Słowa o muzyce śmierci i wielkiej symfonii nawiązują prawdopodobnie do radzieckich katiusz, które Niemcy przezywali organami Stalina.